Baldur's Gate Wiki
Advertisement

Twierdza Zhentil- Mówiąc o Twierdzy Zhentil przed i po Czasach Kłopotów, każdy zauważa, że mimo licznych zmian, jedna cecha Twierdzy Zhentil nigdy nie uległa zmianie, a mianowicie - zło wśród jej mieszkańców. Większość podróżników słysząc o Twierdzy Zhentil odrazu kojarzy miasto z Zhentarimem lub Czarną Siecią. Obie grupy są co prawda częścią Twierdzy, ale ich działalnośc nie ogranicza się tylko do jej murów, lecz obejmuje większość centralnych Krain. Obywatele Twierdzy Zhentil są normalnie nazywani Zhentami i naprawdę wielu z nic jest członkami tajnego społeczeństwa Czarnej Sieci, lecz nie wszyscy. Miasto posiada regularną armię zwaną Zhentilarami, chroniącą Twierdzę, oraz każdą jej placówkę i drogi handlowe. Będący milicją Twierdzy Zhentilarzy stają się armią Zhentarimu i Czarnej Sieci z prostego powodu - ich liderzy i dowódcy są członkami tych dwóch grup. Tak naprawdę trudno wyjaśnić różnice pomiędzy Czarną Siecią i Zhentarimem, jeżeli w ogóle takie w ogóle istnieją. Cała społeczność tego złowrogiego miejsca jest zbudowana na kształt sieci, gdzie wszystko jest ze sobą powiązane i przemieszane.

Zhent - mieszkaniec Twierdzy Zhentil. Zhentilar - członek sił zbrojnych Twierdzy Zhentil. Zhentarim - militarna część Czarnej Sieci. Czarna Sieć - tajna organizacja, której celem jest zdominowanie handlu w Krainach.

Twierdza Zhentil przed Czasami Kłopotów była znana większości wędrowców jako najbardziej opanowane przez zło miejsce w zachodnich Centralnych Krainach (Western Heartlands) lub lepiej - jako źródło największych i co ważne - zrealizowanych, diabolicznych planów w tym regionie.

Było to w czasach, gdy Twierdza była u szczytu sił, a bardowie pisali wspaniałe opowieści o tym co się wydarzyło. Pod wodzą Lorda Bane'a - miasto prosperowało i stało się największym wrogiem wolnego handlu, oraz centrum niewolnictwa i wszystkich rodzajów intryg i wojen. Przez wpływ na całe krainy - Twierdza stała się głownym ośrodkiem wiary w Bane'a, o wiele potężniejszym niż Mulmaster, który był wcześniej dominującą siłą. Większość placówek Twierdzy Zhentil, jak Mroczna Forteca czy Płonąca Wieża, zostało właśnie wtedy założonych i wiekszość wielkich bitew zostało stoczonych w tych czasach. Legendarne klęski w Krainach zaplanowane przez Bane'a i spowodowane przez siły Twierdzy, jak zniknięcie Phlan'u i innych miast Księżycowego Morza, wydarzeń z Alias i Dragonbait i ich "Azur Bonds-y", także sławna, lecz tajna wojna z siłami dobra - jak Harfiarze, oraz innymi grupami poszukiwaczy przygód, była toczona w tym okresie.

Wraz z czasem nadejścia bogów w 1368 DR, gdy Cyric wkroczył do panteonu jako sukcesor Bane'a, rozpoczął się upadek Twierdzy. Całą historię tego, co się wtedy stało, można znaleźć w innych księgach, lecz jedno trzeba zaznaczyć - mianowicie: totalne zniszczenie miasta. Armia olbrzymów, smoków i humanoidów (orki, gobliny etc.) wpadły z furią na brzegi Księżycowego Morza i zagroziły Dolinom (Dalelands). Podczas rządów Cyric-a - Czarnego Słońca, Twierdza Zhentil straciła swą osobowość, a Cyric stał się cieniem Bane'a.

Chociaż miasto zostało zniszczone przez gniew Cyrica - Czarna Sieć przetrwała, uciekając w mury Cytadeli Kruka, Mrocznej Fortecy i innych placówek. Jej sfera wpływów trochę ucierpiała przez stratę głównej bazy operacyjnej, jednakże nadal widać było jej obecność w Krainach.

Z kultem Iachtu Xvim'a w ruinach Twierdzy i rozpoczęciem naprawy miasta zaczął się nowy okres dla Twierdzy. Może znów nastąpi złoty okres - ocalałe zewnętrzne kwatery nadal jest w rękach Zhentarimu, a powrót Bane w 1372 DR obudził nadzieje na powrót Czarnej Sieci do dawnej potęgi.

Advertisement