Baldur's Gate Wiki
Advertisement

Elminster Aumar- zwany też Mędrcem z Cienistej Doliny, potężny czarodziej. Jest głównym bohaterem kilku książek, których akcja dzieje się w tym świecie. Występuje też epizodycznie w grze komputerowej Wrota Baldura.

Mag jest powszechnie uważany za alter ego Eda Greenwooda, twórcy Zapomnianych Krain, mimo iż sam Greenwood wielokrotnie temu zaprzeczał. Faktem jest, natomiast, iż był on jedną z pierwszych postaci wymyślonych podczas kreacji Zapomnianych Krain, a strzępki informacji na jego temat znaleźć można niemal w każdej publikacji dotyczącej tego settingu.

Elminster jest prawdopodobnie najsławniejszą osobą na Torilu. Był jednym z założycieli organizacji Harfiarzy, wychowywał kilka z Siedmiu Sióstr i brał udział w wielu innych wydarzeniach, które zaważyły na historii świata Zapomnianych Krain. Jest jednym z Wybrańców Mystry, faeruńskiej bogini magii, co daje mu wiele specyficznych umiejętności (m.in. się nie starzeje). Elminster urodził się w roku 212 RD (wg Rachuby Dolin). Obecnie liczy sobie 1160 lat, choć niewielu mieszkańców Torilu zna jego prawdziwy wiek. Mieszka w wieży w Cienistej Dolinie.

Elminster urodził się ok. 1000 lat temu i pozostaje jednym z niewielu tak długo żyjących ludzi. Swą długowieczność zawdzięcza praktykowanej przez wiele lat magii. Nie bez znaczenia jest też fakt, iż należy do Wybrańców Mystry. Bogini magii każdego ze swoich ulubieńców obdarzyła wieloma talentami, w tym długowiecznością. Wybór Elminstera podyktowany był faktem, iż posiadł on unikalną zdolność do "przechowywania" cząstki boskości Mystry.

W 1357 RD, czyli przed Czasem Niepokoju, mag osiedla się w miejscu zwanym Cienistą Doliną, niedaleko ruin starodawnego miasta elfów Myth Drannor. Jego wieża wygląda bardziej jak wiatrak i nie wyróżnia się niczym niezwykłym - a przynajmniej tak się na pierwszy rzut oka wydaje. Wraz z Rycerzami Myth Drannor, Elminster pilnuje, aby demony zamieszkujące ruiny tego dawnego wspaniałego miasta nie zaczęły nękać Krain.

Miejscem "pracy" pozostaje Cienista Dolina. W wolnych chwilach przemierza plany istnienia i wędruje do innych sfer egzystencji. Nie zdziwcie się więc, jeśli kiedyś przemierzając miasto sfer Sigil napotkacie starca z długą białą brodą, laską, śmieszną czapką, odzianą w czerwone wdzianko.

W czasie swojej bardzo długiej kariery poznał wielu przyjaciół, ale także narobił sobie nie mniej potężnych wrogów. Do tych ostatnich można zaliczyć przykładowo beholdery, czyli obserwatorów. Nie brak tu także o wiele groźniejszych przeciwników, jak chociażby Cyric czy Zhentarimowie. Elminster zwykł mawiać, że Manshoon nie jest dla niego żadnym zagrożeniem. Nić swego rodzaju przyjaźni łączy go chociażby z szalonym Halasterem. Można więc powiedzieć, że Elminster nie kieruje się uprzedzeniami innych.

W Dylogii Shandril pojawia się jedna z dawnych uczennic Elminstera, Symgharyl Maruel, znana jako Shadowsil. Choć próbuje zabić przyjaciół Starego Maga w bitwie magicznej, w której pomaga jej jeden z drakoliczy, to po widowiskowej walce dobro zwycięża a Shadowsil ulega i ginie. Przekonujemy, się dawna uczennica kochała Elminstera (z wzajemnością), lecz Wybraniec Mystry nie mógł jej uratować przed śmiercią. Symgharyl umiera w objęciach maga. Ten jednak nie pozostaje całe życie samotny. Po pewnym czasie wiąże się z Simbul, której potęga może bez problemu równać się z jego. Tę dwójkę połączyło prawdziwe uczucie, zdolne przezwyciężyć wiele przeciwności losu.

Elminster to zdecydowanie jedna z najciekawszych postaci w Forgotten Realms. Potężna i mądra, stała się prawdziwą ikoną a zarazem siłą, która zdolna jest wpływać na losy świata... a przy tym siła ta niepozbawiona jest swoistego poczucia humoru.

Jest postacią naprawdę ważną z perspektywy fabuły BG. Na początku przedstawiając się jako tajemniczy mężczyzna, by na samym końcu podać swoje zamiary i imię.

Advertisement