Baldur's Gate Wiki
Advertisement

Chauntea- To od niej pochodziła boska iskra, która dała życie światu natury, a ona sama jest żywym, troskliwym duchem napełniającym planetę od momentu jej stworzenia. Chauntea była pierwotnie bóstwem dzikich miejsc i zwierzęcego życia, ale wzrastała wraz ze swoim światem, zmieniając się i dostosowując do wielu zachodzących w nim zmian. Tysiąclecia umocniły jej cierpliwość - aż do takiego stanu, że bywa uciążliwa. Chauntea kocha mieszkańców swego świata, choć nie interesuje jej nic poza instruowaniem obywateli Torilu, jak ziemia sama może wzbogacić ich życie. To jej ręka poprowadziła pierwszych nomadów w kierunku stałych upraw, odsuwając ich od niepewności zbieractwa. Dzisiaj Chauntea jest czczona jako Wielka Matka rolnictwa, łaskawa darczyni, która zapewnia obfite plony, zdrowe posiłki i sielskie życie na wsi. Chauntea rzadko ukazuje się w postaci fizycznej, woli bowiem sączyć swą esencję przez żyzną ziemię Torilu. Religijne ikony obrazują ją jako pulchną kobietę w średnim wieku, z jasnymi włosami i przyjaznym uśmiechem. W dłoniach trzyma snop zboża służący jako laskę, jak i broń przy tych niezwykłych okazjach, kiedy bogini zaangażuje się w bitwę. Czczona przez rolników, niewolników pracujących na roli i każdego, kto utrzymuje się z uprawy ziemi, przez większość ludności Faerunu Chauntea jest postrzegana jako część naturalnego cyklu życia. Zamożni właściciele ziemscy, podobnie jak prości chłopi, przychodzą do lokalnych kapłanów Matki-Ziemi po radę dotyczącą żniw lub ustalania przyszłorocznych zasiewów. Kiedy zła pogoda lub choroby pustoszą pola, hodowcy zwracają oczy na Chaunteę w nadziei, że jej względy ocalą zbiory. Ci, którzy przyczyniają się do złych efektów żniw, muszą bać się sług bogini, którzy swoją rolę duszpasterzy i obrońców traktują bardzo poważnie. Kapłani Chauntei modlą się o czary o zachodzie słońca. Kler uznaje niewiele zorganizowanych świąt, woli nauczać lud i oddawać cześć bogini o każdym zachodzie słońca oraz w każdej chwili, gdy naturalne piękno świata przepełnia świata przepełnia ich radością. Długo kultywowana tradycja kościoła nakazuje, by świeżo poślubiona para spędziła swą pierwszą noc na świeżo zasianym polu, co podobno zapewnia płodny związek. Płodność odgrywa bardzo ważną rolę w kulcie Chauntei, a hedonistyczne uroczystości w Zielone Trawy zachęcają do nieograniczonego picia, jedzenia, tańca i swobodnego zachowania. Kapłani przestrzegają uroczystych Największych Modłów Żniw w czasie rytualnej corocznej ceremonii zbiegającej się z rozpoczęciem żniw.

Chauntea jest jednym z najstarszych bóstw faeruńskich. Przed nią istniały jedynie Shar i Selune, które dały jej życie, gdy stworzyły Toril. W ciągu następnych tysiącleci Chauntea zadzierzgnęła związki z kilkoma bóstwami, z których wiele nie istnieje już w jakiejś znaczącej formie. Jednocześnie zwalczała (a nawet niszczyła) bóstwa, które spiskowały, by plugawić jej świat. Niektórzy z jej wyznawców uważają, że Chauntea jest przodkiem wszystkich śmiertelnych ras i że stworzenia, które zamieszkują świat, wyłoniły się z jej łona w czasach, gdy powietrze było ciche, a ziemia spokojna. W okresie tym Chauntea była znana jako Jannah Matka Ziemia, dzikie bóstwo, które biegało ze stadami zwierząt i radowało się nieskrępowanym wzrostem dzikiej natury. Mimo że lud na Wyspach Moonshae nadal czci ten aspekt Wielkiej Matki, sama bogini rozwinęła się, zmieniając wraz ze światem. W ciągu ostatnich setek lat Chauntea zakochała się w mieszkańcach swego świata (zwłaszcza w ludziach) do tego stopnia, że obecnie całkowicie koncentruje się na pomaganiu im w uprawach. Naucza szacunku dla natury i namawia ludy cywilizowanych ziem, by naprawiały zniszczenia, których dokonały, lecz już dawno temu odstąpiła troskę o dzikie ostępy innym bóstwom. Zmiany te doprowadziły do oziębienia jej stosunków z Silvanusem - niektórzy z jego najbardziej fanatycznych wyznawców uważają, że Wielka Matka zdradziła swe ideały i sprzedała świat zbyt gwałtownie wdzierającej się w dzicz cywilizacji. Jej więzi z innymi bóstwami natury - zwłaszcza Shiallią, Mielikki, Lurue i Eldath wciąż są mocne. Żywi czułość do Lathandera, więc spędza z nim bardzo dużo czasu. Chauntea przeciwstawia się Auril, Malarowi, Talosowi i Umberlee, a powrót Bane'a uznaje za zły znak. Jej najbardziej znienawidzonym wrogiem jest jednak Talona, Pani Trucizn, ponieważ jej skłonność do sprowadzania na świat plag, trucizn i chorób napełnia Chaunteę gniewem.

Advertisement